ПРОГРАМА
для загальноосвітніх навчальних закладів
ПРАВОЗНАВСТВО
10 клас
Рівень стандарту / Академічний рівень
Пояснювальна записка
Демократизація
суспільних відносин сприяє підвищенню активності особи як суб’єкта цих
відносин, а тому й вимагає глибокого розуміння нею процесів, що відбуваються у
суспільстві, їх сутності, особливостей організації, функціонування та керування
ними.
Усе це
зумовлює особливу актуальність вивчення державно-правових явищ, які є одним із
провідних засобів впорядкування відносин у суспільстві, і саме цим зумовлене
введення у систему загальноосвітньої підготовки курсу “Основи правознавства”.
Метою курсу є формування
системного уявлення в учнів про державу та право як основні засоби
впорядкування суспільних відносин та вміння використовувати їх у практичному житті.
Завданнями, реалізація яких забезпечить досягнення
означеної мети, є:
1) ознайомити учнів з основами
теорії держави та права і на цій основі сформувати їхнє уявлення про
державно-правові реалії України;
2) поглибити знання учнів
про виникнення, типи та форми держави, історію розвитку української
державності, сучасну українську державу та її органи;
3) поглибити знання учнів
про соціальні норми, сформувати системне уявлення про правові норми, галузі
права, правовідносини, правопорядок, правопорушення та юридичну
відповідальність;
4) сформувати системне
уявлення про способи підтримання правопорядку, механізми захисту прав і свобод;
5) виховувати переконаність
у необхідності дотримання правових норм, непримиренність до протиправної
поведінки;
6) виробити в учнів уміння
аналізувати суспільно-політичні події, користуватися правовими актами,
юридичною літературою;
7) формувати в учнів навички
діяти згідно з нормами права у конкретних життєвих ситуаціях;
8)
сформувати в учнів уміння використовувати набуті знання у практичному житті
тощо.
Практична потреба
розв’язання означених проблем зумовлює актуальність програми курсу «Основи
правознавства» та створення на її основі підручника, який сприятиме опануванню
учнями понятійно-категоріальним апаратом,
загальнотеоретичною основою для розуміння питань, що являють собою
сучасні держава і право, якими є особливості їх виникнення, функціонування і
розвитку, роль та функції в організації суспільних відносин, їх національні
особливості тощо.
Структура курсу та його
зміст відповідають переліченим завданням.
Структура та
орієнтовний розподіл навчального часу
З урахуванням змісту
сучасної системи знань про державно-правові явища та особливостей організації
навчального процесу курс “Основи правознавства” складається з чотирьох частин:
ч. 1. Основи теорії держави; ч. 2. Основи теорії права та правовідносин; ч. 3.
Основи публічного права України; ч. 4. Основи приватного права України. У
першій та другій частині розкривається загальнотеоретична характеристика
держави і права як соціальних явищ, а частини третя і четверта присвячені
характеристиці української держави та її правової системи.
Назва
теми
|
Кількість
годин
|
Вступ
|
0,5
|
Частина
перша: ОСНОВИ ТЕОРІЇ ДЕРЖАВИ
Тема 1. Історичний аспект виникнення держави та права
|
1,5
|
Тема 2. Загальна характеристика держави та державної влади
|
1
|
Тема 3. Державний лад
|
2
|
Тема 4. Особа, суспільство, держава
|
2
|
Повторювально-узагальнюючий урок
|
1
|
Всього
|
8
|
Частина друга: ОСНОВИ ТЕОРІЇ
ПРАВА ТА ПРАВОВІДНОСИН
Тема 1. Поняття і загальна характеристика права
|
1
|
Тема 2. Поняття і структура правової системи
|
1
|
Тема 3. Правовідносини
|
2
|
Тема 4. Правопорядок і правопорушення
|
2
|
Тема 5. Юридична відповідальність
|
1
|
Повторювально-узагальнюючий урок
|
1
|
Всього
|
8
|
Частина третя:ОСНОВИ
ПУБЛІЧНОГО ПРАВА УКРАЇНИ
Тема 1. Конституційне право
|
1
|
Тема 2. Основні права, свободи і обов’язки громадян України
|
1
|
Тема 3.
Особливості організації державної влади і місцевого самоврядування в Україні
|
3
|
Тема 4. Фінансове право
|
1
|
Тема 5. Адміністративне право
|
1
|
Тема 6. Екологічне право
|
1
|
Тема 7. Кримінальне право
|
2
|
Повторювально-узагальнюючий
урок
|
1
|
Всього
|
11
|
Частина четверта:ОСНОВИ ПРИВАТНОГО ПРАВА УКРАЇНИ
Тема 1. Цивільне право
|
3
|
Тема 2. Сімейне право. Житлове право
|
1
|
Тема 3. Земельне право
|
1
|
Тема 4. Трудове право
|
2
|
Повторювально-узагальнюючий урок |
1
|
Всього
|
8
|
Загальна кількість годин
|
35
|
За навчальним планом загальна
кількість годин на курс – 35, із розрахунку 1 година на тиждень.
Програма поділена на чотири
частини відповідно до організації навчального процесу у школі протягом
навчального року і визначає години на вивчення кожної теми, а також повторювально-узагальнюючі уроки (4
уроки на рік).
Запропонована кількість
годин на вивчення кожної теми є орієнтовною і може бути змінена й використана
вчителем на власний розсуд.
Ліва колонка змісту
навчальної програми містить перелік інформаційних питань, що мають бути
опрацьовані учнями під час вивчення тем, а права колонка - державні вимоги до
рівня загальноосвітньої підготовки учнів: перелік основних знань, умінь та
навичок, що мають бути сформовані в учнів як результат засвоєння кожної теми.
Зміст курсу є доступним для
учнів 10 класу й розрахований на засвоєння його кожним учнем.
Основним завданням учителя
при викладанні курсу є формування системного уявлення учнів про правові знання,
надання їм практичної спрямованості та формування вміння використовувати їх у практичному
житті.
ЗМІСТ
ПРОГРАМИ
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги до рівня
загальноосвітньої підготовки учнів
|
Вступ до “Основ
правознавства” (0,5 год.)
Поняття, мета, завдання і структура курсу. Методичне забезпечення
(програма, підручники, правові акти). Особливості роботи на уроках та
підготовки до уроків вдома.
|
Учень (учениця):
дає загальну
характеристику курсу, визначає його
мету, завдання та структуру;
пояснює як
працювати над матеріалом на уроках та вдома, як користуватись підручником та
правовими актами;
висловлює
власні очікування щодо вивчення курсу.
|
Частина перша: ОСНОВИ
ТЕОРІЇ ДЕРЖАВИ
Тема 1. Історичний
аспект виникнення держави ( 1,5
год.)
Порівняльна характеристика понять “країна”, “суспільство”, “держава”.
Поняття і види суспільних відносин та особливості їх впорядкування у
додержавний період.
Теорії виникнення держави. Зміни в організації суспільних відносин з
появою держави.
Історичні типи держави і права: поняття і загальна характеристика.
|
Учень (учениця):
пояснює зміст
понять теми;
розповідає,
що таке суспільні відносини, які є їх види, наводить приклади;
обґрунтовує
необхідність організації суспільних відносин та розповідає, за допомогою яких засобів відбувалось їх
впорядкування у додержавний період;
називає теорії
виникнення держави та дає їх коротку характеристику; історичні типи держави і
права та дає їх коротку характеристику.
|
Тема 2. Загальна характеристика держави та
державної влади (1 год.)
Поняття і ознаки держави. Функції держави: поняття і види.
Органи держави: поняття, ознаки, види.
Поняття і види влади. Особливості державної влади. Органи державної
влади. Загальна характеристика органів законодавчої, виконавчої та судової
влади.
|
Учень (учениця):
пояснює, що
являє собою держава і називає
основні її ознаки та функції;
дає визначення
органу держави та називає їх
види; державної влади та називає основні її ознаки; загальну
характеристику завдань органів законодавчої, виконавчої та судової влади;
пояснює, що таке влада та які є її види;
характеризує
поняття ”органи держави” та ”органи державної влади”.
|
Тема 3. Державний лад (2 год.)
Поняття і загальна характеристика державного ладу.
Види і загальна характеристика форм правління.
Політичні режими: поняття і види.
Форми територіального устрою держави: поняття і види.
|
Учень (учениця):
пояснює, що
таке державний лад та які складові він включає;
дає визначення
форми правління, політичного режиму і територіального устрою, пояснює, які є їх види, дає їм загальну характеристику і наводить приклади.
|
Тема 4. Особа,
суспільство, держава (2 год.)
Загальна характеристика понять “людина”, “індивід”, “особистість”,
“особа” і “громадянин”.
Особливості взаємовідносин особи і суспільства.
Особливості взаємовідносин особи і держави. Правовий статус особи.
Поняття громадянства та способи його набуття і припинення. Іноземці, особи
без громадянства та особи з подвійним громадянством.
Особливості взаємовідносин суспільства і держави.
Поняття та ознаки
правової і соціальної держави.
|
Учень (учениця):
аналізує
поняття “людина”, “індивід”, “особистість”, “особа” і
“громадянин”;
розкриває суть
взаємовідносин особи і суспільства; зміст поняття ”правовий статус особи” та
називає його види; суть взаємовідносин суспільства і держави;
пояснює особливості взаємовідносин особи і держави; які особи визнаються
іноземцями, особами без громадянства та особами з подвійним громадянством;
дає визначення громадянства і пояснює
способи його набуття і припинення; визначення правової і соціальної держави
та називає їхні ознаки.
|
Повторювально-узагальнюючий
урок (1 год.)
Частина друга: ОСНОВИ ТЕОРІЇ ПРАВА ТА
ПРАВОВІДНОСИН
Тема 1. Поняття і загальна характеристика права (1 год.)
Соціальні норми: поняття, види. Поняття і ознаки права. Право і
мораль.
Функції права.
Джерела та форми права: поняття і види. Правові акти.
Принцип верховенства законів.
Систематизація правових актів: поняття і види.
|
Учень (учениця):
пояснює, що
таке соціальні норми, називає їх види;
поняття ”правові акти”, ”нормативні акти”, ”підзаконні акти”,
”декрети”, ”правові прецеденти”, ”правові звичаї”, ”нормативні договори”;
аналізує
відмінності між правовими і морально-етичними нормами;
дає визначення
функцій права і називає їх види; визначення джерел і форм права та називає їх основні види;
розкриває
зміст принципу верховенства законів;
обґрунтовує
необхідність систематизації правових актів та називає її види.
|
Тема 2. Поняття і структура правової системи (1 год.)
Поняття системи права. Галузі права, правові інститути.
Правові норми: ознаки, структура. Співвідношення правових норм зі
статтями правових актів.
Система права і система законодавства.
Види правових систем. Поняття міжнародного права.
|
Учень (учениця):
дає визначення
системи права; визначення правової
норми, називає її складові та пояснює їх зміст; загальну характеристику міжнародного права;
пояснює, що
таке галузь права та правовий інститут;
аналізує
співвідношення понять ”правова норма” і ”стаття правового акту”;
розкриває
відмінності між поняттями ”система права” і ”система законодавства”;
називає види
і основні риси правових систем.
|
Тема 3. Правовідносини (2 год.)
Поняття і види правовідносин. Склад правовідносин.
Суб’єкти права та правовідносин. Правосуб’єктність осіб. Особливості
правосуб’єктності фізичних і юридичних осіб.
Об’єкти правовідносин.
Зміст правовідносин.
Підстави виникнення, зміни і припинення правовідносин.
|
Учень (учениця):
дає
визначення правовідносин, називає
їх види; визначення юридичних фактів, проводить їх класифікацію та наводить приклади;
розкриває
зміст поняття ”склад правовідносин”;
поняття ”зміст правовідносин”;
аналізує
співвідношення понять ”суб’єкти права” і ”суб’єкти правовідносин”;
пояснює зміст
правосуб’єктності осіб, розкриває
її особливості у фізичних і юридичних
осіб; що таке об’єкти правовідносин.
|
Тема 4. Правопорядок і правопорушення (2 год.)
Поняття суспільного порядку та дисципліни, способи їх забезпечення.
Правопорядок як складова суспільного порядку. Поняття і гарантії законності.
Поняття правосвідомості.
Поняття правопорушення та його склад. Види правопорушень.
|
Учень (учениця):
пояснює: що
таке суспільний порядок та чим він визначений; що таке правопорядок і законність;що таке
правосвідомість;
даєвизначення: дисципліни і пояснює яким чином вона забезпечується; законності і називає її гарантії;
правопорушення, називає їх види;
наводить приклади правопорушень;
розкриває
зміст поняття ”склад правопорушення”, характеризує
його елементи.
|
Тема 5. Юридична відповідальність (1 год.)
Поняття та види відповідальності. Поняття, ознаки і підстави
юридичної відповідальності; обставини, що її виключають.
Види юридичної відповідальності: поняття, загальна характеристика.
|
Учень (учениця):
пояснює, що
таке відповідальність та які є її види та наводить
приклади;
дає
визначення юридичної відповідальності, називає
її підстави та розкриває їх зміст;
називає обставини,
що виключають юридичну відповідальність.
|
Повторювально-узагальнюючий
урок (1 год.)
Частина третя: ОСНОВИ ПУБЛІЧНОГО ПРАВА УКРАЇНИ
Тема 1. Конституційне право (1 год.)
Загальна характеристика конституційного права.
Передумови прийняття і загальна характеристика Конституції України.
Основні етапи розвитку української державності. Політико-правове
закріплення суверенітету України.
Особливості політичного режиму, форми правління та
адміністративно-територіального устрою України.
|
Учень (учениця):
дає: визначення конституційного права, називає основні його інститути та джерела; загальну
характеристику політичного режиму, форми правління і територіального устрою
України;
аналізує передумови прийняття Конституції України та дає їх загальну характеристику;
характеризує основні етапи розвитку української державності, Конституцію України
як Основний закон держави;
називає основні політико-правові акти, якими закріплювався суверенітет
сучасної України.
|
Тема 2. Основні права, свободи і обов’язки
громадян України (1 год.)
Громадянство України: поняття, підстави набуття і припинення.
Поняття і загальна характеристика прав, свобод і обов’язків людини і
громадянина. Міжнародні стандарти у сфері прав людини: поняття, акти, що їх
визначають.
Загальна характеристика прав, свобод і обов’язків громадян України.
Гарантії та механізми захисту прав і свобод: поняття і види.
|
Учень (учениця):
дає
визначення громадянства України, називає
правові акти, якими регламентовані ці відносини, підстави набуття і
припинення громадянства; загальну характеристику прав, свобод і обов’язків
людини і громадянина;
пояснює поняття ”право” в об’єктивному і суб’єктивному значенні, гарантії та механізми захисту прав і свобод
людини;
називає основні міжнародно-правові акти з прав людини;
характеризує права, свободи і обов’язки громадян України.
|
Тема 3. Особливості організації державної
влади і місцевого самоврядування в Україні (3 год.)
Загальні засади організації державної влади в Україні.
Референдум і вибори як способи безпосереднього волевиявлення народу:
поняття, види.
Верховна Рада України.
Президент України.
Органи державної виконавчої влади України. Кабінет Міністрів.
Центральні та місцеві органи
виконавчої влади.
Місцеве самоврядування в Україні.
Органи судової влади України.
Правоохоронні органи України.
|
Учень (учениця):
пояснює: загальні
засади організації державної влади, визначені Конституцією України;
конституційний статус Верховної Ради, її організаційну структуру та
компетенцію; місце Президента України в системі державних органів та розкриває його повноваження;
характеризує
референдум та вибори як форми безпосередньої демократії, місцеве
самоврядування в Україні;
дає: визначення
органів виконавчої влади, називає
їх види; загальну характеристику
Кабінету Міністрів України, центральних і місцевих органів державної
виконавчої влади; загальну характеристику органів судової влади України;
називає види та завданняправоохоронних
органів.
|
Тема 4. Фінансове право (1 год.)
Загальна характеристика фінансового права.
Бюджетна система України.
Система оподаткування. Платники податків, їхні права та обов’язки.
Види податків і зборів.
Відповідальність за порушення фінансового законодавства.
|
Учень (учениця):
дає
визначення фінансового права, системи
оподаткування, загальну характеристику податків і зборів;
називає основні інститути фінансового права та
джерела, платників податків та їхні
права і обов’язки;
пояснює, що
таке бюджетна система України;
розкриває особливості відповідальності за порушення фінансового
законодавства.
|
Тема 5. Адміністративне право (1 год.)
Загальна характеристика адміністративного права.
Суб’єкти адміністративного права. Державна служба.
Адміністративний проступок: поняття, ознаки, види.
Підстави адміністративної відповідальності. Адміністративні
стягнення. Адміністративна відповідальність неповнолітніх.
|
Учень (учениця):
дає
визначення: адміністративного права, називає
основні його інститути та джерела;
адміністративного проступку та розкриває
його склад;
розкриває
особливості правового статусу суб’єктів адміністративного права; особливості
адміністративної відповідальності неповнолітніх;
пояснює, що
таке державна служба, підстави
адміністративної відповідальності, називає
види адміністративних стягнень.
|
Тема 6. Екологічне
право (1 год.)
Загальна характеристика екологічного права.
Екологічні права і обов’язки громадян.
Використання природних ресурсів. Права і обов’язки власників
природних ресурсів та природокористувачів.
Червона книга
України.
|
Учень (учениця):
дає:
визначення екологічного права та називає
його основні джерела; загальну
характеристику Червоної книги України;
називає екологічні
права і обов’язки громадян;
пояснює, що
таке використання природних ресурсів, називає його види, хто є їх власниками,
хто природокористувачами, називає їхні
права і обов’язки.
|
Тема 7.
Кримінальне право (2 год.)
Загальна характеристика кримінального права.
Поняття злочину, склад злочину. Види злочинів. Стадії скоєння
злочину. Співучасть у злочині.
Поняття, ознаки і підстави кримінальної відповідальності.
Обставини, що пом’якшують та обтяжують відповідальність.
Види кримінальних покарань.
Кримінальна відповідальність неповнолітніх.
|
Учень (учениця):
дає
визначення кримінального права та називає
його джерела; визначення співучасті у вчиненні злочину, називає співучасників;
пояснює: що таке злочин, розкриває його склад; що
таке обставини, які пом’якшують та обтяжують кримінальну відповідальність;
називає: види
злочинів, наводить приклади; стадії
скоєння злочину; ознаки і підстави кримінальної відповідальності,види
кримінальних покарань;
розкриває
особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх.
|
Повторювально-узагальнюючий
урок (1 год.)
Частина четверта: ОСНОВИ ПРИВАТНОГО ПРАВА
УКРАЇНИ
Тема 1. Цивільне право (3 год.)
Загальна характеристика цивільного права.
Особливості цивільної правосуб’єктності фізичних та юридичних осіб.
Право власності: поняття, зміст. Види власності. Підстави набуття і
припинення права власності. Власність неповнолітніх.
Способи захисту цивільних прав.
Поняття і значення строків позовної давності.
Поняття і умови дійсності правочинів. Цивільні договори.
Поняття спадкового права. Порядок спадкування.
Підстави
цивільно-правової відповідальності. Цивільно-правова відповідальність
неповнолітніх.
|
Учень (учениця):
дає
визначення: цивільного права, називає
основні його інститути та джерела; права власності, розкриває його зміст,
називає види
строків позовної давності, пояснює
їх правове значення; види власності та
підстави набуття і припинення права власності; загальну характеристику
цивільних договорів; визначення і
підстави цивільно-правової відповідальності;
пояснює особливості
цивільної правосуб’єктності фізичних і юридичних осіб, що таке правочини, називає їх види та умови дійсності;
розкриває
особливості права власності неповнолітніх;
зміст спадкового права, особливості спадкування за законом і
заповітом;
пояснює
порядок одержання спадщини, особливості цивільно-правової відповідальності
неповнолітніх;
називає способи
захисту цивільних прав.
|
Тема 2. Сімейне
право. Житлове право
(1 год.)
Загальна характеристика сімейного права.
Умови і порядок укладення та припинення шлюбу.
Особисті та майнові права і обов’язки подружжя, батьків і дітей.
Загальна характеристика житлового права.
Право громадян на житло: зміст і способи реалізації.
Договір житлового найму.
|
Учень (учениця):
дає
визначення сімейного права;
розкриває умови і порядок укладення та припинення шлюбу, зміст особистих і
майнових прав і обов’язків подружжя, батьків і дітей;
дає
визначення житлового права;
розкриває
зміст права громадян на житло та способи його реалізації;
характеризує
договір житлового найму.
|
Тема 3.
Земельне право (1 год.)
Загальна характеристика земельного права.
Види земель в Україні. Форми та суб’єкти права власності на землю.
Способи набуття та припинення права власності на землю.
Користування землею: поняття, суб’єкти, види.
Права і обов’язки власників земельних ділянок і землекористувачів.
|
Учень (учениця):
дає
визначення земельного права і називає
основні його джерела;
називає види
земель в Україні, форми та суб’єкти права власності на землю і наводитьприклади;
пояснює способи
набуття та припинення права власності на землю, передбачені законодавством
України;
розкриває
зміст поняття ”користування землею”, називає
його суб’єктів та види;
перераховує права і обов’язки власників земельних
ділянок та землекористувачів.
|
Тема 4. Трудове право (2 год.)
Загальна характеристика трудового права.
Трудовий договір: поняття, зміст, форма, строк, порядок укладення.
Особливості прийому на роботу неповнолітніх.
Припинення трудового договору: поняття, підстави.
Поняття і види робочого часу та часу відпочинку.
Поняття трудової дисципліни і обов’язки працівника.
Відповідальність за порушення трудового законодавства: поняття,
підстави, види.
Дисциплінарні стягнення: поняття, види та порядок їх накладення і
зняття.
Матеріальна відповідальність.
|
Учень (учениця):
дає
визначення: і називає основні
інститути та джерела трудового права;
робочого часу та часу відпочинку, загальну характеристику їх видів;
визначення дисциплінарної відповідальності;
характеризує
трудовий договір, види і значення його строку, пояснює порядок його укладення та особливості прийому на роботу
неповнолітніх;
розкриває
зміст поняття ”припинення трудового договору”, називає його підстави;
пояснює, що
таке трудова дисципліна і перераховує обов’язки
працівників; особливості відповідальності
за порушення трудового законодавства;
особливості матеріальної відповідальності;
називає види
дисциплінарних стягнень і пояснює
порядок їх накладення і зняття.
|
Повторювально-узагальнюючий
урок (1 год.)
Особливості
організації навчального процесу при
викладанні курсу
Особливостями організації навчально-виховного процесу
при вивченні курсу «Основи правознавства» як шкільного предмету є насамперед
висока активність кожного учня й обов’язкове використання у навчальному
процесі:
– системного та аналітичного підходу до
загальнотеоретичних положень, а також правових актів та окремих правових норм,
історичних і сучасних суспільних та державно-правових явищ, правових ситуацій;
– традиційних та активних й інтерактивних методів,
зокрема: тестування, дискусій, проектної діяльності в індивідуально-груповій
формі;
– форм позаурочної діяльності: екскурсій, зустрічей,
проведення соціологічних досліджень тощо.
Означені методи покликані забезпечувати не тільки
оволодіння програмним матеріалом, а й сприяти формуванню в учнів навичок
оперативно і чітко формулювати та обґрунтовувати власні думки з посиланням на
відповідні норми права, давати належну правову оцінку конкретних вчинків, вміння
орієнтуватися у правових актах та користуватися ними, використовувати набуті
знання у практичному житті.
Оцінка
навчальних досягнень учнів
Об’єктом оцінювання в даному курсі є правові знання, а
також загальна компетентність учня, вміння вести пошук і аналізувати правову
інформацію та конкретні життєві ситуації, уміння чітко сформулювати та
обґрунтувати власну думку, участь у дискусіях, комунікативні здібності та
володіння практичними навичками, емоційно-ціннісне ставлення до
державно-правових реалій.
Загальними завданнями оцінювання є: визначення рівня
навчальних досягнень учнів; стимулювання мотивації учнів до отримання знань;
визначення рівня здібностей учнів; визначення потреби учнів у додатковому
навчанні; виставлення оцінки (в балах).
Оцінювання процесу та результатів вивчення основ
правознавства вимагає розробки та дотримання вчителем чітких, ясних і відомих
учням критеріїв, відповідно до яких виставляється оцінка і використання при
цьому таких методів, як: усне опитування, тестування, оцінка виконання творчих
завдань та розв’язання правових ситуацій, оцінювання ”участі в діяльності”,
самооцінювання, взаємооцінювання.
Немає коментарів:
Дописати коментар