Конспекти уроків



Тема. Громадянство України
Мета: ознайомити з поняттями  "людина - особа-громадянин","громадянство" ; ознайомити учнів з основними нормами Закону України "Про громадянство України"; виховувати в учнів розуміння важливості належності до громадянства та гордості за належність до українського громадянства;                                                                                                        
 Обладнання: Конституція України, Закон України " Про громадянство України" 
 Основні поняття: людина, особа, громадянин, громадянство, апатриди, біпатриди, підданство, правовий статус.
 Тип уроку: Комбінований                                                                                       
 Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ.    Актуалізація опорних знань учнів
1.    Мотивація навчальної діяльності
2.    Оголошення теми уроку
IІІ.Пояснення нового матеріалу:                                                                                      
План.
1.Людина - особа - громадянин.
2.Громадянство та підданство.
3.Іноземці, апатриди та біпатриди.
4.Інститут громадянства у законодавстві України.                                                            
IV Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
V Підсумки уроку
VI.Домашнє завдання
   І.Організаційний момент                                                                                                    
   ІІ.Актуалізація опорних знань учнів
 1.Що таке свободи людини?
2.Які види прав і свобод вам відомі?
3.Які міжнародні акти визначають основні права і свободи людини? Розкрийте їх зміст
4.Які особливі права дитини визначені Конвенцією ООН про права дитини?
Робота в групах
За допомогою підручника  учні знаходять і записують  у зошитах  визначення нових понять.
    Людина – жива високоорганізована  істота ,що підпорядковується  біологічним законам та пристосована до суспільного життя.                    
    Особа – окрема людина ,учасник суспільних  відносин і людської  діяльності. 
    Громадянин - поняття, що підкреслює тісний зв'язок людини з певною державою, пов'язане з існуванням держави і права.    
Вправа  Коло власних  ідей                                                                                                  
1. Що подібного і  відмінного у  поняттях «людина,особа,громадянин»?
2.З якого віку можна  набути громадянства?
3.Чи   важливо для  особи мати громадянство?                                                    
  Спільним для цих понять є те, що всі вони стосуються людини. Відмінність полягає в тому, що поняття «особа» визначає становище людини у суспільстві, а поняття «громадянин» у державі.
-Як Ви вважаєте, чи можливо   існування людини, не пов’язаної з жодною країною?
Робота в групах                                                                                                                                    
За допомогою підручника  учні знаходять і записують  у зошитах  визначення нових понять.
Апатриди – особи, які не мають громадянства жодної країни.
Біпатриди – особи, які мають подвійне громадянство.                                            
Робота з Конституцією України
Як Конституція визначає  питання громадянства?
Громадянство — це постійний правовий зв’язок особистості і держави, що виявляється в їх взаємних правах та обов’язках. Такий зв’язок виникає, як правило, із народженням людини і зберігається протягом усього її життя. Держава гарантує своїм громадянам забезпечення прав і свобод. У свою чергу, громадяни, перебуваючи під захистом держави, беруть на себе певні обов’язки.
Існує певна відмінність між поняттями «громадянство» і «підданство».
•    Які існують форми правління?
•    Наведіть приклади країн, що мають ці названі форми правління.
•    Покажіть на карті ці країни світу.
У монархії слід говорити, що людина живе «під королем», «під князем», «під султаном», тому це піддані відповідного монарха, у республіці ж прийнята форма «громадянин держави». Тому підданство властиве монархії, громадянство – республіці.
  Метод  Евристична бесіда  
1.Які  документи  засвідчують приналежність до  громадянства ?
 2.Який  з них ви вже маєте ?   
    Робота в    групах   
 1  група. Опрацювати   Закон України «Про громадянство  України» від 18 січня 2002р. та  визначити  підстави набуття громадянства
2  група. Опрацювати   Закон України «Про громадянство  України» від 18 січня 2002р. та  визначити   підстави припинення громадянства
Робота з  правовим документом             
      Робота  в  малих  групах.                                                                             
 Постановка завдання. Клас ділиться на малі групи  і пропонується уявити   себе працівниками  юридичних  консультацій  , на підставі витягів із Закону України « Про громадянство України» надати аргументовану відповідь на запитання щодо громадянства.
 1.У пологовому будинку №9 м. Києва народилася дівчинка. Мати дитини - громадянка - громадянка України, батько студент з Йорданії, громадянин цієї країни, який навчається у Київському політехнічному інституті. Батько вважає, що дитина є громадянином Йорданії, мати бажає, щоб донька отримала українське громадянство. Мати звернулася з проханням пояснити, яке громадянство матиме її дитина.
2.Під час навчання в університеті Ганна П. одружилася з громадянином Лівану Ахмедом Р. Після закінчення навчання вони виїхали жити до Лівану. Через рік в них народилася дівчинка. Мати хвилюється, чи має її донька право на українське громадянство.
3.Батьки 17-річного Андрія прийняли рішення виїхати на постійне місце проживання до Молдови, звідки родом батько. При цьому вони подали заяву про вихід з українського громадянства та прийом до молдавського громадянства. Хлопець не хоче розлучатися з батьками і готовий переїхати до Молдови, але не хоче втрачати українське громадянство. Він просить пояснити, чи можна вирішити це питання згідно з його бажанням.
III. Закріплення нових знань та вмінь учнів.
1.    Правовий зв'язок особи з конкретною державою - це..
2.    Який документ підтверджує громадянство України для осіб, що не досягнули 16- річчя?
3.    Апатриди - це...
4.    Назвіть підстави набуття громадянства України??
6.    Які існують підстави припинення громадянства України?
7.    За яких умов особа може втратити громадянство?
 8.    Який документ підтверджує громадянство України для осіб, що досягли 16 років?
IV. Підсумки уроку. Оцінювання роботи учнів.
V.  Домашнє завдання.
Опрацювати § 8



Тема: «Конституційні  права  і  свободи  людини  і   громадянина. Як  реалізувати  та  захистити   права  і    свободи. Які  основні  обов’язки  закріплює  Конституція   України. »
Мета: ознайомити учнів з конституційними правами та свободами людина і громадянина, їх класифікацією, пояснити значення прав та свобод людини і громадянина та їх захист в Україні; коментувати   статті  II розділу  Конституції   України,   пояснювати  їх  юридичний   зміст ;  аналізувати  правові ситуації,  щодо  дотримання   чи   порушення  конституційних  прав  і  свобод  людини  і  громадянина;  виховувати пріоритет загальнолюдських цінностей, активну життєву позицію, патріотизм, гуманізм,оцінювати результати власної та групової діяльності; розвивати навички роботи з нормативно-правовими актами;
Тип уроку:    урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, Конституція України, витяги нормативно-правових актів, , роздатковий матеріал, схеми.
Структура уроку                                                                                                                             
Тип уроку:Комбінований                                                                                                       
Форма проведення: урок з використанням мультимедійних технологій та інтерактивних методів
Використані прийоми та методи: робота з нормативно-правовими документами, відкритий мікрофон, міні-проект, робота з правовою термінологією, робота з підручником.                          
Обладнання: підручник, Конституція України, ІКТ, витяги нормативно-правових актів, роздатковий матеріал.
Компетенції, на формування яких направлений урок:
- Комунікативна – усна і письмова комунікації;
- Інформаційна – обробка інформація;
- Соціальна – організація спільної праці, проведення роботи в групах. Використання конкретних життєвих ситуацій для навчання.
Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ.    Актуалізація опорних знань учнів
1.    Мотивація навчальної діяльності
2.    Оголошення теми уроку
IІІ. Пояснення нового матеріалу:
1)    Класифікація прав і свобод людини
2)    Як  захистити  права  і  свободи
3)    Обов’язки  людини
ІV. Рефлексія
1.    Узагальнення знань учнів
2.    Проблемне питання
V. Виставлення оцінок                                                                                            
  І. Організаційний момент                                                                                                    
  ІІ.Актуалізація опорних знань учнів                                                                   
   1.Коли прийнято  Конституцію   України?                                                              
   2.Відомо,що Конституція  має такі властивості,як верховенство  Конституції   та  її програмність. Назвіть решту.                                                                                       
  3.Як Конституція   України  характеризує нашу державу ?
Зверніть  увагу на чисті  листки,які  знаходяться  на  ваших  партах. Намалюйте  на них  кошики,це  будуть  правознавчі  кошики  ,у які ви  протягом уроку  будете  записувати  юридичні   поняття,які ми згадаємо,або  вивчимо. 
1.    Мотивація навчальної діяльності
Бесіда                                                                                                                                            
 1.Які  типи політичних режимів  узгоджуються  з правами людини?                                             
1.    Оголошення теми уроку   та очікуваних  результатів
На  сьогоднішньому  уроці  ми  ознайомимося  з  основними   правами,   свободами  та  обов’язками   людини  і  громадянина,   закріпленими   Конституцією України, з’ясуємо   механізм   захисту   прав  і  свобод   людини   в   Україні  та світі.                                                                                     
Зверніть увагу на дошку. Епіграфом нашого уроку є слова: «Свобода є правом робити все, що дозволено законом» (Ш. Монтеск’є).
   І звичайно, як і майже на кожному нашому  уроці - проблемне питання. До якого ми з вами повернемося в кінці уроку.
Проблемне питання: «Чи можлива повна реалізація прав і свобод людини без виконання обов’язків?»
ІІІ. Усвідомлення
Пояснення нового матеріалу:Зараз  я  пропоную   вам  прочитати   висловлювання  відомих  людей    ви  повинні    вставити  пропущене  слово                                                                                                                      
  Завдання
 На мультимедійному проекторі демонструються слайди з висловлюваннями відомих людей, в яких учням належить вставити пропущене слово.
1. Коли мислителі ХVІІІ ст. проголосили справжню свободу людини, то із християнської традиції разом зі свободою народилося вимога громадянської ______ (рівності). (В.Янков)
2. Свобода є правом робити все, що дозволено _____ (законом).
 (Ш. Монтеск’є)
3. Це не поступка, не милість, не потворство, - це насамперед, активне ставлення, яке формулюється на основі визнання універсальних прав та основних ____ (свобод) людини.
  У   наш час  питання  прав  і  свобод  людини  посідає   чи  не  найважливіше  місце   як  у  світі    так  і в Україні . Наявність  прав  і   свобод   ступінь   їх  реалізації   є  основним   критерієм  визначення   розвитку   демократії   будь   якої   держави.    Адже права людини у сучасному світі – це не просто актуальна тема для дискусій, це проблема, вирішення якої стоїть у центрі практичної діяльності міжнародного співтовариства.
 Продовжіть   речення                                                                   
 Права  людини  -                                                                                                       
 Свободи   людини   -
Пригадавши ,  що    таке   права і свободи    людини,  ,давайте спробуємо виконати   «міні-проект». Для цього працюємо  у групах. Уявіть, що саме ваша група відкрила зовсім нову країну, де раніше ніхто не жив і де немає ні законів, ні зовсім ніяких правил. Ваше завдання – за 3 хв. в першу чергу - дати назву своїй країні та записати 10 на вашу думку, найнеобхідніших прав людини. Розподіліть  ролі в групі  :оберіть  керівника групи,секретаря, спостерігача та  доповідача.                                                                                
 Розділ II   Конституції   України  має  назву « Права  свободи  та  обов'язки  людини  і  громадянина» . Саме   цей   розділ  визначає   конституційні  права  свободи   обов’язки  людини  і  громадянина  та  принципи   правового   статусу   людини  в   Україні.
Права  людини  - поняття, що  стосується  всіх  осіб, які  перебувають  на  території  України,  громадян  України,  іноземців,  осіб  без  громадянства . Права  громадянина  стосуються  винятково громадян  України  і  передбачають   як  права  людини   так  і  права  громадянина   України.                              
Відповідно  до  міжнародних  стандартів  права  і свободи  людини    в Україні   поділяються  на  5  категорій : особисті,  громадянські,  політичні , економічні ,соціальні ,   культурні.   
  Робота з правовим  документом.                                                                            
 1-ша група   опрацьовує   статті 27-35 та  визначає громадянські  права  людини.
 2-га   група   опрацьовує   статті   36-40 та  визначає  політичні  права     .     
 3- та  група   опрацьовує   статті 41-54 та  визначає    соціальні  ,економічні  та  культурні   права  .
 Які міжнародні  документи  з  прав  людини  діють  в   Україні ? 
 Продовжіть речення                                                                                                       
 Декларація-                                                                                                             
 Конвенція-                                                                                                                
Розгляд ситуації.
   Роздатковий  матеріал  під №2   Дівчинці  минуло  10   років    і  в  неї  виникло  бажання  реалізувати  свої  права . Позначте  на  градуснику,  що  міститься   на  2-й  половині  аркуша,  вік  коли  ці  бажання  можуть  здійснитися
 1.Голосування на  виборах  .                                                                    
 2.Отримання  паспорта.                                                                             
  3.Влаштування  на  роботу  з  дозволу  батьків.                                                                                                                    
  Інтерактивна  вправа  Займи  позицію .                                                                  
  Чи  можливе  на  вашу  думку  обмеження  прав  людини  з боку  держави  ?        
  2. Обов’язки  людини.                  
  Які   асоціації  у вас виникають ,дивлячись  на  малюнки на дошці (державні  символи,гроші,природа,військовий,школа).                                                       
  Для  того,  щоб  суспільство  могло  нормально   розвиватись,  його  громадяни   повинні  не  лише  користуватися   правами,   але  й  виконувати   обов’язки
Обов’язки   людини - це  встановлена  державою  межа  та міра обов’язкової  поведінки   невиконання   якої  тягне  настання   юридичної   відповідальності.
Пригадайте, що  таке  юридична  відповідальність?   
 Робота  в  групах     
 1.Чи   всі  громадяни  мають  рівні    конституційні  права  і свободи ?    
 2.Чи  існує  взаємозв’язок   між  правами  і  обов’язками ?                     
 3.Ч и   існує  взаємна  відповідальність  людини  і  держави?                                              
Робота  в  групах                                                                                                                       
 Кожна група пояснює зміст обов'язків, закріплених у тій статті Конституції, яку вона отримала.                 
 Поміркуйте разом:                                                                                
Чому перелік обов'язків значно менший, ніж перелік прав?            
Чи існує взаємозв'язок між правами та обов'язками?
Свою точку зору доведіть на прикладах       
За  невиконання  обов’язків,  чи  неналежне  виконання  обов’язків  закон  передбачає  можливість  притягнення  особи  до  юридичної    відповідальності . Наприклад,   за   ухиляння  від   сплати  податків   особа   може  бути  покарана   від  штрафу   до   позбавлення  волі   на   термін   до  10  р. За   наругу  над  державними  символами (спалювання,  пошкодження ) Закон  передбачає   покарання  від   штрафу   до  позбавлення   волі   строком   до  2-х  років . Закон  передбачає   різні   види  юридичної   відповідальності    й  за  порушення   прав  інших   осіб.
 У   нас  на  уроці    запрошений   шкільний   омбудсмен.
Чи знаєте ви , хто такий «омбудсмен»?  .
3.Як  захистити   права  і  свободи    людини 
Важливо,   щоб   людина  не  лише  знала  свої  права,   а  й  могла   і  вміла   їх   реалізувати ,  а  у  випадку   їх   порушення   іншими  особами,   чи    державою ,    знала   як  і  де  вона   може   їх  відстояти   .           
Робота  в   групах.  Ст.  55  ст.  101    ст.   121
Розгляд  схеми   
 Види  захисту   прав   людини :
1.    судовий  захист
2.    в  адміністративному  порядку
3.    захист  адвокатом
4.    самозахист
   Але  трапляються    випадки   коли  всі  національні  засоби  захисту  вичерпані . Тоді   людина  може  звернутися  до  міжнародних   органів  та   організацій,   зокрема   до  Європейського  Суду  з  прав  людини   у  Страсбурзі.                                                                                                              
   Перегляд відеофільму  Європейський  Суд з прав  людини        
    Завдання :визначити  порядок   звернення    до     Європейського   Суд у  з прав  людини                                                                                   
   Розв’язування  правових   задач.
5.    Узагальнення знань учнів
6.    Проблемне питання
А зараз давайте повернемося до нашого проблемного питання: Чи можлива повна реалізація прав і свобод людини без виконання обов’язків?                                       
   V. Виставлення оцінок





Вимоги до сучасного уроку

Сучасний урок. освітній портал

 

Правознавство
 

2 коментарі:

  1. Які інтерактивні технології використовуєте на уроках правознавства ?

    ВідповістиВидалити
  2. цікаві конспекти уроків.дякую.

    ВідповістиВидалити